Thursday, June 20, 2013

TAKUT CABUT GIGI

Rumahtangga itu lubuk pahala, anak anak adalah amanah yang menjadi saham akhirat.


Assalamualaikum, diam tak diam kita sudah menjejak hari ke 11 bulan Shaaban 1434. Menghampiri Ramadan yang penuh keberkatan. Jadi apa persediaan anda bagi menyambut Ramadan yang dinantikan. Bulan di mana Allah Subhanahu Wataala menjanjikan banyak pahala.

Bagi saya sendiri setelah bertangguh buat kesekian kali, saya nekad untuk kali ini meneruskan niat saya bagi tujuan yang satu, LillahiTaala. Gigi geraham saya yang sudah rosak berlubang tidak boleh diselamatkan lagi. Jadi untuk apa ditangguhkan lagi, bimbang sakit gigi di bulan Ramadan yang sudah menghampiri. Alangkah terganggu dan ruginya jika sakit. Mana yang boleh dielak mari kita elakkan

MEngambil kesempaatan dan pulang kerana rakan yang memahami ada tugasan di Kangar, saya pun apa lagi menmpang ikut ke Kangar mengunjungi Klinik Gigi Tan Kee Kian. Kenapa sampai ke Kangar, hah apa lagi berita yang katakan Dr Tan cabut gigi tak sakit...

Oooh , saya perasan umur sudah dewasa dan berusia menghampiri 50an sudah , saya berani menghadapi tekanan cabut gigi. Hakikatnya ooh tidak. Saya langsung berdebar sebaik saja melabuhkan punggung kekerusi yang boleh naik turun dan tegak baring iteww..huhu,
Irama muzik instrumental yang dialunkan langsung tidak menenangkan saya. Muzik yang dipasang pihak klinik agaknya untuk menghilangkan rasa gemuruh pelanggan mereka.
Rabbi Yasir Wala Tua'sir, saya berdoa minta Allah permudahkan operasi cabut gigi dan tidak berhenti berselawat.

Alhamdulillah rakan yang memahami menemani sehingga selesai operasi mencabut gigi geraham bawah saya..Takut sungguh. Kaki saya sampai menggeletar..

Seperkara yang saya perasan, Dr ini tidak menyuntik gusi saya . Dia hanya menggunakan ubat pelali dengan cara spray dua kali di bahagian gusi gigi berkenaan. Difahamnkan rasa kebas akan terasa dalam tempoh dua minit. Cepat kan. Lagi satu bibir saya tidak terasa tebal seperti pengalaman masa muda saya dulu. Lama dah lebihkurang 20 tahun duluuu!

Saya takut sungguh, badan otomatik jadi kejang, releks kata Dr. Setelah bunyi prak, prak dua kali saya diminta berkumur dan itulah siap, kapas dimasukkan dan saya menggigit kapas.
Keadaan gigi geraham saya sebelum dicabut lebihkurang beginilah seperti gambar di atas .
Dalam proses mencabut gigi tersebut pecah 4. Cuma bahagian tunjangnya saja yang masih baik.Repuuut..

Pulangnya setelah hampir tiga jam gusi mula berdenyut pedih. Setelah ambil anak dari sekolah terus ambil Panadol dan tiduuur.

Petangnya makan bubur nasi cuma. Hari ini gusi saya rasa pedih berdenyut. Namun projek saya untuk menghadiri sessi rawatan gigi sebelum Ramadan. Ada beberapa batang lagi gigi yang perlu diselamatkan..Alahai

Sekian dulu kisah saya dan gigi.

No comments:

Post a Comment