Saturday, January 19, 2013

RUMAH IDAMAN


Kami telah mendiami rumah kediaman sekarang sejak tahun 1999. Anak kedua saya Ahmad Iqbal Bin Rohaizan dilahirkan setelah 2 bulan berpindah ke rumah ini. Saya mula terfikir untuk menamakan rumah ini. Nama  apa ya?. Ada cadangan sila bagi komen ..

Okey, kebelakangan ini  anak saya terutama yang kecil dah pandai mengomel minta rumah yang bertangga. Bosan katanya rumah takdak tangga aka dua tingkat la..Saya pula rumah sekarang ok, selesa dekat pasar

masjid. Senang nak berjemaah di mesjid terutama sekali di Jumaat Subuh (sujud sajdah) Tapi rumah yang lebih besar tentulah teringin juga. Anak anak juga makin membesar . Ada rumah di kejiranan yang hendak dijual 2 tingkat tapi alahai harganya RM 460,000.00 sampai , Adus..



 Click to view the next image.
                          (Foto dari mudah.my)

2 Storey Semi-D, Taman Rakyat Jalan Sultanah


Cuti hujung minggu Jumaat, Sabtu dan Hari Keputeraan Sultan Kedah kami mengambil kesempatan melawat dan meneliti rumah berkenaan.

Sebenarnya apa yang diperlukan untuk memenuhi ciri ciri rumah idaman. Macammana nak cakap ya. Sebenarnya saya dan suami walaupun tidak pernah melafazkan secara nyata tapi dapat ditelah dari tindakan adalah orang yang simple biasa biasa saja. tidal cerewet tapi yang pasti kami memilih rumah yang dekat dengan mesjid. Ada ruang yang selesa untuk solat berjemaah seisi keluarga..(rumah sekarang kami biasanya gunakan ruang tamu yang betul betul di hadapan pintu utama. Ruang yang sempit tepatnya.

Bagaiamanapun saya diam diam merasakan walaupun mungkin ramai suri yang tidak sependapat adalah bahawa rumah idaman adalah bilaman  isi rumah dapat berkumpul , beraktiviti bersama. Contohnya makan bersembang dan beribadat mengikut syariaat.

Kami tidaklah alim sangat tetapi berusaha untuk memperbaiki diri dan menambah ilmu.. Kebelakangan ini setelah sikecil sihat (khatan) semua anak lelaki bersama abahnya akan ke masjid Aman yang berhampiran untuk solat bila hari cuti sekolah. Saya pasti keadaan ini akan berubah sekiranya kami tinggal berjauhan mesjid kerana suam saya tidak lagi boleh memandu. Matanya rabun dan jarak penglihatan agak terhad disebabkan masalah kencing manis dan buah pinggang.

Namn saya berdoa untuk mendapatkan rumah idaman yang lebih selesa. Ya Allah aku mohon dipermudahkan urusan bagi mendapatkan rumah idaman  sekiranya yang terbaik bagi kami. Sesungguhnya Allah yang mengetahui apa yang terbaik untuk kami.. Amin


No comments:

Post a Comment